Viešųjų pirkimų pažeidimai. Ginčų sprendimo tvarka.

DAŽNIAUSI VIEŠŲJŲ PIRKIMŲ ĮSTATYMO PAŽEIDIMAI. KADA IR KUR DĖL JŲ GALIMA KREIPTIS TIEKĖJUI ?

Planas:

  1. Dažniausi LR VPĮ pažeidimai.
  2. Kokia įprasta ginčų dėl viešųjų pirkimų teisės pažeidimų sprendimo tvarka?
  3. Kada ir kur galima kreiptis dėl LR VPĮ pažeidimų?
  4. Kokie kiti galimi variantai, turint konkrečios informacijos dėl LR VPĮ pažeidimo?

1. Dažniausi LR VPĮ pažeidimai

Remiantis teisinio darbo praktika viešųjų pirkimų srityje, taip pat Viešųjų pirkimų tarnybos duomenimis, dažniausi LR VPĮ pažeidimai yra:

1) Pažeidimai, susiję su pirkimo sąlygomis – kvalifikaciniais, techninės specifikacijos reikalavimais. Tai tokie pažeidimai, kaip:

  1. nustatyti kvalifikaciniai reikalavimai nėra susiję su pirkimo objektu, neproporcingi pirkimo objektui, pertekliniai (pvz., reikalaujamos įvykdytos sutartys nesusijusios su pirkimo objektu);
  2. reikalaujamos didesnės vertės įvykdytos sutartys nei pirkimo vertė;
  3. reikalaujama turėti 3 ekspertus, kai reikalavimai keliami tik vienam ekspertui;
  4. reikalaujama turėti bent vieną specialiųjų statybos darbų vadovą galintį vadovauti tam tikro pobūdžio darbams, tačiau tokie darbai nėra įsigyjami;
  5. su finansinio ir ekonominio pajėgumo nustatymo reikalavimais susijusiję pažeidimai, pvz.: reikalavimas – „vidutinių metinių pajamų“ iš veiklos, su kuria susijęs atliekamas pirkimas, apimtis nepagrįstai didelė (pvz., 2,5 karto didesnė už numatomą atliekamo Pirkimo vertę);
  6. reikalaujamos reikšmės atitinka pirkimo vertės reikšmę, tačiau kvalifikacinių reikalavimų visuma – riboja konkurenciją, sumažina potencialių tiekėjų skaičių,
  7. pirkimo sąlygos pritaikomos vieninteliam tiekėjui ir kt.

2) Pažeidimai, susiję su netinkamu Pirkimo sąlygų keitimu: tai tokie pažeidimai, kaip:

  1. padaroma esminių viešojo pirkimo sąlygų pakeitimų (po jų paskelbimo), kurie galėjo pritraukti potencialių dalyvių, kurie, jei tų pakeitimų nebūtų padaryta, negalėtų pateikti pasiūlymo. Dažnai pasitaiko situacijų, kai perkančioji organizacija, po pirkimo sąlygų paskelbimo pateikia atsakymą/us į paklausimą – kuriame numatomos iš esmės kitokios sąlygos, nei buvo paskelbtos.

3) Pažeidimai, susiję su pirkimo procedūrų vykdymu. Tai tokie pažeidimai, kaip pvz:

  1. dėl padarytų esminių pirkimo dokumentų pakeitimų (po jų paskelbimo), kurie galėjo pritraukti potencialių dalyvių, kurie, jei tų pakeitimų nebūtų padaryta, negalėtų pateikti pasiūlymo;
  2. pasiūlymų vertinimas ne pagal pirkimo dokumentuose nustatytus reikalavimus,
  3. nepagrįstas neatitinkančio pasiūlymo pripažinimas atitinkančiu pirkimo sąlygų reikalavimams ir atvirkščiai;
  4. nepasiūloma patikslinti neišsamaus pasiūlymo (jo iš esmės nekeičiant);
  5. netinkamas patikslinto pasiūlymo vertinimas;
  6. nepagrįstas pirkimo procedūrų nutraukimas ir kt.

4) Pažeidimai, susiję su viešojo pirkimo sutarties vykdymu, jos keitimu. Tai tokie pažeidimai, kaip:

  1. sutarčių, jų pakeitimų, laimėjusio tiekėjo pasiūlymo netinkamas viešinimas. Pvz.: Perkančiosios organizacijos netinkamai ir / ar pavėluotai paviešindamos arba nepaviešindamos sutarčių, jų pakeitimų, laimėjusio tiekėjo pasiūlymų, pažeidžia skaidtumo principą.
  2. Taip pat perkančiosios organizacijos nustatydamos per trumpus, neproporcingus pirkimu siekiamam tikslui sutartinių įsipareigojimų įvykdymo terminus, dirbtinai sumažina tiekėjų konkurenciją,
  3. Sudaromi viešojo pirkimo sutarties pakeitimai nesant tam teisinio pagrindo;
  4. su vienais tiekėjais sudaromi papildomi susitarimai dėl kainos keitimo, o su kitais tiekėjais esant panašioms aplinkybėms atsisakoma sudaryti papildomus susitarimus ir kt.

5) Pažeidimai, susiję su viešojo pirkimo sutarties nutraukimu, nepatikimų tiekėjų sąrašu, pvz.:

  1. perkančioji organizacija nutraukia viešo pirkimo sutartį dėl jos pažeidimo, tačiau pati būna atsakinga už netinkamą sutarties vykdymą;
  2. taip pat pažeidimai susiję su tiekėjo įtraukimu į nepatikimų tiekėjų sąrašus, kai perkančioji organizacija nepagrįstai įtraukia tiekėją į nepatikimų tiekėjų sąrašą;
  3. nesilaikydamos sutarties sąlygų ir nenutraukdamos sutarties dėl esminio jos pažeidimo, neteisėtai sudaro išskirtines sąlygas vienam tiekėjui, t.y. turėdama įtraukti tiekėją į nepatikimų tiekėjų sąrašą, dėl neaiškių priežasčių tiesiog toleruoja esminius sutarties pažeidimus ir kt.

2. Kokia įprasta ginčų dėl viešųjų pirkimų teisės pažeidimų sprendimo tvarka?

Jeigu tiekėjas nori ginčyti pirkimo sąlygas, perkančiosios organizacijos sprendimus ar veiksmus iki viešojo pirkimo sutarties sudarymo, tai pirmiausia tiekėjas turi pateikti pretenziją pačiai perkančiajai organizacijai.

Pretenzija perkančiajai organizacijai turi būti pateikta per numatytus terminus.

Pretenzija perkančiajai organizacijai turi būti pateikiama raštu (faksu, elektroninėmis priemonėmis arba pasirašytinai per pašto paslaugos teikėją ar kitą tinkamą vežėją). Nurodyti pretenzijos pateikimo būdai yra alternatyvūs ir tiekėjas turi teisę pasirinkti bet kurį iš nurodytų būdų. Praktikoje pretenzijos įprastai yra teikiamos elektroninėmis priemonėmis – per CVP IS sistemą.

Ikiteisminė ginčų sprendimo tvarka yra privaloma. Svarbu, kad teikiamoje pretenzijoje ir vėliau ieškinyje teismui sutaptų pretenzijoje ir ieškinyje išdėstyti esminiai argumentai (pažeidimų pobūdis ir pagrindai).

Nepasinaudojus šia išankstine ikiteismine ginčo sprendimo tvarka, vėliau teismas dėl to gali atsisakyti nagrinėti kilusį ginčą.

Jeigu pretenziją perkančioji organizacija atmeta, per numatytus itin trumpus terminus su ieškiniu tiekėjas turėtų kreiptis į apygardos teismą (kaip pirmosios instancijos teismą). Tiek aukščiau nurodyti ginčai, tiek ginčai, kilę dėl viešojo pirkimo sutarčių (ne)tinkamo vykdymo ar nutraukimo nagrinėtini apygardos teismų, kaip pirmosios instancijos teismų.

3. Kokie terminai kreiptis dėl LR VPĮ pažeidimų?

  1. Dėl pirkimo sąlygų neteisėtumo, perkančiosios organizacijos veiksmų ar sprendimų ginčijimo tiekėjas turi pateikti pretenziją perkančiajai organizacijai per LR VPĮ 102 str. numatytus terminus.Supaprastintų bei mažos vertės pirkimų atveju terminas pateikti pretenziją perkančiajai organizacijai yra 5 darbo dienos (tarptautinės vertės pirkimuose – 10 kalendorinių dienų). Jeigu perkančioji organizacija netenkina pateiktos pretenzijos, tai tokį perkančiosios organizacijos sprendimą galima apskųsti teismui taip pat laikantis numatytų terminų: supaprastintų bei mažos vertės pirkimų atveju terminas pateikti ieškinį apygardos teismui yra 5 darbo dienos (tarptautinės vertės pirkimuose – 10 kalendorinių dienų). Terminas skaičiuojamas nuopaskelbimo apie perkančiosios organizacijos priimtą sprendimą dienos.
  1. Terminas pareikšti ieškinį dėl viešojo pirkimo sutarties nutraukimo, padarius esminį sutarties pažeidimą (įtraukimo į nepatikimų tiekėjų sąrašą) yra 30 dienų. Terminas skaičiuojamas nuo viešojo pirkimo sutarties nutraukimo ar perkančiosios organizacijos sprendimo išsiuntimo tiekėjui dienos. 
  1. Terminas pareikšti ieškinį dėl viešojo pirkimo sutarties pripažinimo negaliojančia yra 6 mėnesiai (LR VPĮ 105 str.). Terminas skaičiuojamas nuo viešojo pirkimo pirkimo sutarties sudarymo dienos.

Itin trumpi terminai įpareigoja tiekėjus ginčų dėl viešojo pirkimų procedūrų metu elgtis apdairiai ir laiku imtis priemonių savo interesų apsaugai bei teisių gynybai. Praleidus numatytus terminus galima prašyti juos atnaujinti, jeigu terminas praleistas dėl svarbių priežasčių.

4. Kokie kiti galimi variantai, turint konkrečios informacijos dėl LR VPĮ pažeidimo?

Dirbant su viešaisiais pirkimais dažniausiai vedamos bylos ir ginčai sprendžiami įprasta tvarka: teikiama pretenzija perkančiajai organizacijai o vėliau, jeigu ji nėra tenkinama – kreipiamąsi į teismą. Visgi būna nemažai ir tokių situacijų, kai reikia ir kitokių sprendimo būdų. Tai iš kitų galimų variantų pateikiame tris dažniausiai taikomus, tačiau svarbu atkreipti dėmesį, kad ne visi variantai tinka visoms situacijoms, todėl prieš renkantis sprendimo būdą, rekomenduojame pasitarti ir susidaryti strategiją, atsižvelginat į konkrečią faktinę situaciją.

  1. Esant LR VPĮ pažeidimams, galima informuoti apie pažeidimą Viešųjų pirkimų tarnybą

Šiuo atveju informavus Viešųjų pirkimų tarnybą reikėtų žinoti, kad ji neprivalo atlikti patikrinimo ar imtis kitų prašomų atlikti veiksmų. Viešųjų pirkimų tarnyba gali pati nuspręsti ar atlikti nurodytos perkančiosios organizacijos patikrinimą, tačiau pateikta informacija to padaryti jos neįpareigoja. Viešųjų pirkimų tarnyba pateiktą informaciją naudoja vykdant prevencinę pirkimų priežiūrą ir atliekant pirkimų vykdytojų pirkimų vertinimą ir tikrinimą. Pateikti informaciją ir pranešti apie viešųjų pirkimų pažeidimus galima ir elektroniniu būdu: Praneškite apie viešųjų pirkimų pažeidimus | Viešųjų pirkimų tarnyba (lrv.lt)

  1. Esant pagrindui galima kreiptis į LR Prokuratūrą dėl viešojo intereso gynimo

Kadangi viešųjų lėšų ir nuosavybės administravimas patenka į bendrą interesą, visuomenė ne tik yra suinteresuota, kad viešųjų išteklių panaudojimas ir skirstymas būtų organizuojamas tinkamai, bet ir yra suinteresuota, kad viešųjų pirkimų sutartys būtų vykdomos skaidriai.  Todėl esant LR VPĮ pažeidimams, kurie gali būti vertinami kaip viešo intereso pažeidimas, galima su prašymu kreiptis į Generalinę ar apygardos prokuratūrą. Generalinės prokuratūros Viešojo intereso gynimo skyriaus prokurorai ypatingais atvejais nagrinėja Generalinėje prokuratūroje gautus asmenų pareiškimus, prašymus, skundus arba atlieka prokuroro inicijuotą tyrimą dėl galimai pažeisto viešojo intereso ir priima dėl jų sprendimus. Apygardų prokuratūrų Viešojo intereso gynimo skyrių prokurorai nagrinėja apygardos prokuratūroje gautus asmenų pareiškimus, prašymus, skundus arba atlieka prokuroro inicijuotą tyrimą dėl galimai pažeisto viešojo intereso gynimo (pvz.: dėl viešo pirkimo sutarties pripažinimo negaliojančiai) ir priima dėl to sprendimą ar yra pagrindas prokurorui kreiptis į teismą ar kitaip ginti viešąjį interesą.

  1. Esant pagrindui bei turint pagrįstos informacijos galima kreiptis į STT dėl korupcijos vykdant viešuosius pirkimus

Lietuvos Respublikos specialiųjų tyrimų tarnyba (STT) – pagrindinė antikorupcinė institucija, į kurią su pareiškimu dėl korupcijos gali kreiptis kiekvienas asmuo. Korupcija, tai piktnaudžiavimas įgaliojimais siekiant naudos sau ar kitam asmeniui viešajame ar privačiame sektoriuje. Taigi jeigu turima pagrįstos informacijos apie korupciją vykdant viešuosius pirkimus, galima dėl to pateikti pareiškimą STT.

Jeigu turite papildomų klausimų ar reikalingas individualus situacijos vertinimas, strategija bei išankstinis paskaičiavimas kiek kainuotų ginčo sprendimas, susisiekime.