VIEŠOJO PIRKIMO SUTARTIES KEITIMAS:
Ar galima keisti sudarytos viešojo pirkimo sutarties sąlygas? Atsakymas – taip, viešojo pirkimo sutartis gali būti keičiama, tačiau svarbu įvertinti pirmiausia pačios sutarties sąlygas dėl jos keitimo pagrindų bei tvarkos, LR Viešųjų pirkimų įstatymo (toliau – LR VPĮ) 89 str. nuostatas, įvertinti pakeitimą atsižvelgiant į viešųjų pirkimų principus (tiekėjų lygiateisiškumo, nediskriminavimo, abipusio pripažinimo, proporcingumo, skaidrumo), LR civilinio kodekso bei kitų teisės aktų nuostatas.
Taip pat būtina nagrinėti ir visas aplinkybes, susijusias su tos sutarties sudarymu ir jos keitimu.
Praktikoje dirbame su įvairaus pobūdžio sutarties sąlygų keitimu, kurias inicijuoja Tiekėjas arba Perkančioji organizacija. Dažniausi atvejai tai kainos indeksavimas, terminų pratęsimas, medžiagų, Subtiekėjų keitimas.
Pateikiame informaciją dėl viešojo pirkimo sutarties sąlygų keitimo galimybių, tačiau atkreipiame dėmesį, kad kiekvienas sutarties keitimas turi būti nagrinėjamas individualiai.
LR VPĮ 89 straipsnis reglamentuoja Pirkimo sutarties ar preliminariosios sutarties keitimą jos galiojimo laikotarpiu. Pirkimo sutartis ar preliminarioji sutartis jos galiojimo laikotarpiu gali būti keičiama neatliekant naujos pirkimo procedūros pagal šį įstatymą, kai yra bent vienas iš šių atvejų:
Pirmas atvejis, kai pakeitimas, neatsižvelgiant į jo piniginę vertę, iš anksto buvo aiškiai, tiksliai ir nedviprasmiškai suformuluotas pirkimo dokumentuose nustatant pirkimo sutarties ar preliminariosios sutarties peržiūros, įskaitant kainos indeksavimą, atlyginimų darbuotojams peržiūrą, sąlygas ar pasirinkimo galimybes, įskaitant sutarties termino, perkamų kiekių, apimties, objekto pakeitimą. Pirkimo dokumentuose turi būti nurodyta galimų pakeitimų ar pasirinkimo galimybių apimtis, pobūdis ir aplinkybės, kuriomis tai gali būti atliekama. Neleidžiami tokie pakeitimai ar pasirinkimo galimybės, dėl kurių iš esmės pasikeistų pirkimo sutarties ar preliminariosios sutarties pobūdis.
Antras atvejis, kai būtina iš to paties tiekėjo pirkti papildomų darbų, paslaugų ar prekių, kurie nebuvo įtraukti į pirminį pirkimą, kai yra visos šios sąlygos kartu:
a) tiekėjo pakeitimas negalimas dėl ekonominių ar techninių priežasčių, tokių, kaip pagal pirminį pirkimą įsigytos įrangos, paslaugų ar įrenginių pakeičiamumo ir sąveikumo reikalavimų užtikrinimas, ir dėl to, kad perkančiajai organizacijai sukeltų didelių nepatogumų ar nemažą išlaidų dubliavimą;
b) atskiro pakeitimo vertė neviršija 50 procentų, o bendra atskirų pakeitimų pagal šį punktą vertė – 100 procentų pradinės pirkimo sutarties ar preliminariosios sutarties vertės. Tokiais pakeitimais negali būti siekiama išvengti šiame įstatyme pirkimui nustatytos tvarkos taikymo; Gali keisti – jeigu atsirado papildomų paslaugų (padidėjo jų apimtis, kuri nebuvo numatyta) – bet taikoma bendrai kainai, o ne kompensacijos dydžiui.
Trečias atvejis, kai pakeitimo poreikis atsirado dėl aplinkybių, kurių protinga ir apdairi perkančioji organizacija negalėjo numatyti, ir kai kartu yra šios sąlygos:
a) pakeitimas iš esmės nepakeičia pirkimo sutarties ar preliminariosios sutarties pobūdžio;
b) atskiro pakeitimo vertė neviršija 50 procentų, o bendra atskirų pakeitimų pagal šį punktą vertė – 100 procentų pradinės pirkimo sutarties ar preliminariosios sutarties vertės. Tokiais pakeitimais negali būti siekiama išvengti šiame įstatyme pirkimui nustatytos tvarkos taikymo;
Ketvirtas atvejis, kai pirkimo sutarties ar preliminariosios sutarties šalis, su kuria perkančioji organizacija sudarė sutartį, pakeičiama nauja sutarties šalimi dėl bent vienos iš šių priežasčių:
a) įgyvendinant pirkimo dokumentuose iš anksto nedviprasmiškai, laikantis šios dalies 1 punkte nustatytų reikalavimų, suformuluotą pirkimo sutarties ar preliminariosios sutarties peržiūros sąlygą ar pasirinkimo galimybę;
b) dėl pradinio tiekėjo reorganizavimo, įskaitant jungimą ir skaidymą, atskyrimo ar bankroto procedūros, pradinio tiekėjo teises ir pareigas visiškai arba iš dalies perima kitas tiekėjas, atitinkantis anksčiau pirkimo dokumentuose nustatytus kvalifikacinius reikalavimus. Toks tiekėjo pakeitimas negali lemti kitų esminių sutarties pakeitimų ir taip negali būti siekiama išvengti šio įstatymo taikymo;
c) kai pati perkančioji organizacija prisiima tiekėjo įsipareigojimus dėl subtiekėjų. Toks sutarties pakeitimas galimas, jeigu pirkimo dokumentuose buvo nustatyta tiesioginio atsiskaitymo su subtiekėjais galimybė, kaip nustatyta šio įstatymo 88 straipsnio 2 dalyje.
Penktas atvejis, kai pakeitimas, neatsižvelgiant į jo vertę, nėra esminis. Kas yra esminis pakeitimas numatyta LR VPĮ – Pirkimo sutarties ar preliminariosios sutarties pakeitimas jos galiojimo laikotarpiu laikomas esminiu, kai juo pakeičiamas pirkimo sutarties ar preliminariosios sutarties bendrasis pobūdis. Bet kuriuo atveju esminiais pirkimo sutarties ar 6 preliminariosios sutarties pakeitimais laikomi tokie pakeitimai, kai tenkinama bent viena iš šių sąlygų:
- pakeitimu nustatoma nauja sąlyga, kurią įtraukus į pradinį pirkimą būtų galima priimti kitų kandidatų paraiškų, dalyvių pasiūlymų ar pirkimas sudomintų daugiau tiekėjų;
- dėl pakeitimo ekonominė pirkimo sutarties ar preliminariosios sutarties pusiausvyra pasikeičia tiekėjo, su kuriuo sudaryta ši sutartis, naudai taip, kaip nebuvo aptarta pradinėje sutartyje;
- dėl pakeitimo labai padidėja pirkimo sutarties ar preliminariosios sutarties apimtis;
- kai tiekėją, su kuriuo sudaryta pirkimo sutartis ar preliminarioji sutartis, pakeičia naujas tiekėjas dėl kitų priežasčių, negu šio straipsnio 1 dalies 4 punkte nurodytos priežastys. Taigi kompensacijos dydžio padidinimas – būtų laikomas esminiu pakeitimu, todėl šiuo pagrindu pakeitimas nebūtų galimas.
Šeštas atvejis, Pirkimo sutartis ar preliminarioji sutartis jos galiojimo laikotarpiu taip pat gali būti keičiama pagal šį įstatymą neatliekant naujos pirkimo procedūros, nereikalaujant patikrinti, ar nėra šio straipsnio 4 dalies 1–4 punktuose nurodytų aplinkybių, tačiau yra visos šios sąlygos kartu:
- bendra atskirų pakeitimų pagal šį punktą vertė neviršija atitinkamų tarptautinio pirkimo vertės ribų;
- bendra atskirų pakeitimų pagal šį punktą vertė neviršija 10 procentų pradinės pirkimo sutarties ar preliminariosios sutarties vertės prekių ar paslaugų pirkimo atveju ir 15 procentų – darbų pirkimo atveju;
- pakeitimu iš esmės nepakeičiamas pirkimo sutarties ar preliminariosios sutarties pobūdis.
Kokia viešojo pirkimo sutarties keitimo procedūra?
Pirmiausia reikėtų įsivertinti sutarties keitimo galimybę, vadovaujantis faktine situacija bei aukščiau pateiktais viešojo pirkimo sutarties keitimo pagrindais.
Nustačius, kad yra tam sąlygos, reikėtų kreiptis į Perkančiąją organizacija raštu, išdėstant visas aplinkybes, dėl kurių atsiradimo inicijuojamas sutarties sąlygų keitimas, pridėti tai pagrindžiančius dokumentus, nuorodas į papildomą informaciją.
Prie rašto reikėtų pridėti papildomo susitarimo projektą, kuriame jau būtų numatyta, kaip konkrečiai siūloma keisti viešojo pirkimo sutartį. Nereikėtų pamiršti numatyti pasikeitimų įsigaliojimo laiko bei tvarkos.
Svarbu tai, kad inicijuojant sutarties pakeitimą, Tiekėjas neturi teisės vien tuo pagrindu stabdyti sutarties vykdymo. Jeigu Perkančioji organizacija nesutinka keisti sutarties sąlygų, Tiekėjas turi teisę ginti savo interesus teismine tvarka, t.y. kreiptis į teismą dėl viešojo pirkimo sutarties sąlygų pakeitimo arba viešojo pirkimo sutarties nutraukimo.
Ar būtina paskelbti papildomus susitarimus dėl viešojo pirkimo sutarties pakeitimo?
LR VPĮ 86 str. 9 d. įtvirtintas reikalavimas perkančiosioms organizacijoms skelbti CVP IS laimėjusio dalyvio pasiūlymą, sudarytą pirkimo sutartį, preliminariąją sutartį ir šių sutarčių pakeitimus.
Papildomą informaciją rasite:
LR VPĮ 89 str. komentaras, nuoroda 89 straipsnis. Pirkimo sutarties ar preliminariosios sutarties keitimas jos galiojimo laikotarpiu – Viešųjų pirkimų tarnyba (vpt.lt)
VPT sutarčių keitimo gairės sutarciu_keitimo_gaires.pdf (lrv.lt)