Skolos už krovinių pervežimo paslaugas pagal CMR konvenciją.

SKOLA UŽ KROVINIŲ PERVEŽIMO PASLAUGAS PAGAL CMR KONVENCIJĄ

CMR konvencija yra tarptautinis teisės aktas, reglamentuojantis tarptautinius krovinių vežimo sutarčių dėl kelių transporto praradimo, pažeidimo ar žalos atvejus. Konvencija taikoma kelių transporto priemonėmis tarptautiniais maršrutais vežamo krovinio už užmokestį sutarčiai.

Svarbu atsiminti keletą pagrindinių dalykų apie skolas už pervežimo paslaugas pagal CMR konvenciją:

  1. Skolos vežėjui atsiradimo momentas:

a)Įvykdžius krovinio pervežimo sutartyje nurodytus įsipareigojimus (laiku pristačius krovinį);

b) Siuntėjas gali atsakyti už visas vežėjo patirtas išlaidas (nuostolius) atsiradusius dėl siuntėjo klaidingai nurodytų atitinkamų krovinio važtaraščio duomenų (CMR 7 straipsnis);

c) Vežėjas turi teisę reikalauti padengti išlaidas, susijusias su instrukcijų gavimu ir jų vykdymu, kadangi šios išlaidos atsirado ne dėl jo kaltės (CMR 16 straipsnis);

  1. Ginčai susiję su tarptautiniais krovinių pervežimais gali būt sprendžiami:

a) Krovinio pervežimo sutartyje nurodytame teisme;

b) Krovinio pervežimo sutartyje nurodytame arbitraže (jei nurodyta, kad arbitražas vadovausis CMR konvencija);

c) Jei sutartis nesudaryta arba sutartyje nėra nurodytas teismingumas, ginčai sprendžiami pagal skolininko buveinės vietą;

CMR konvencija, taip pat nurodo, kad ieškovas, be teismų, esančių Konvencijos šalyse-dalyvėse, gali kreiptis į teismus valstybės, kurios teritorijoje atsakovas turi nuolatinę gyvenamąją vietą, firmos būstinę ar filialą arba agentūrą, kuriems tarpininkaujant buvo sudaryta vežimo sutartis, arba yra krovinio priėmimo vežti vieta arba numatyta pristatymo vieta (CMR 31 straipsnis);

  1. Senaties terminas:

Teisė pateikti ieškinį dėl vežimų taikant šią Konvenciją dėl senaties prarandama po vienerių metų. Tačiau tyčinių veiksmų atveju arba dėl skolininko veiksmų kurie gali būti prilyginami tyčiniams veiksmams, senaties terminas yra treji metai (CMR 32 straipsnis).

Senaties termino skaičiavimas dėl skolos prasideda nuo krovinio pervežimo sutartyje nurodyto termino (ar sąlygų įvykdymo momento) sumokėti už paslaugas.

Jei skola nėra sumokėta laiku, vežėjas turi teisę reikaluti palūkanų už delsimo laikotarpį.

  1. Užsakovo pareiga atsiskaityti su vežėju:

a) net jei krovinio pervežimo sutartyje yra nurodytos atsiskaitymo sąlygos “po CMR važtaraščių originalų pristatymo”, vežėjas tinkamai įvykdęs įsipareigojimą pristatyti krovinį sutartu laiku, turi teisę gauti sutartyje numatytą atlygį, net jei nėra pateikti CMR važtaraščiai;

a) atitinkamai, net jei CMR važtaraščio 24 eilutėje nėra žymos apie krovinio pristatymą gavėjui, vežėjas tinkamai įvykdęs įsipareigojimą pristatyti krovinį sutartu laiku, turi teisę gauti sutartyje numatytą atlygį.

  1. Krovinio sulaikymo teisė dėl skolos:

b) Vežėjo elgesys, kai prisiimami įsipareigojimai, iš anksto žinant, kad jų vykdymas bus sustabdytas (t.y. vežėjas sutiko vežti naują krovinį, žinodamas, kad jį sulaikys už buvusias skolas), nelaikomas sąžiningu;

c) Viena šalis gali sustabdyti savo įsipareigojimų vykdymą (pvz., sustabdyti krovinio vežimą), jeigu kita šalis nevykdo savo priešpriešinių įsipareigojimų; c) Jei siuntėjo pareiga atsiskaityti už paskutinį pervežimą dar nebuvo suėjusi, Vežėjas neturi teisės sustabdyti savo įsipareigojimų pagal šį užsakymą vykdymo, nes nėra vienos iš krovinio sulaikymo sąlygų – suėjusio reikalavimo įvykdymo termino.

Papildomą informaciją rasite:

CMR Konvencija: https://e-seimas.lrs.lt/portal/legalAct/lt/TAD/TAIS.68227

https://www.unece.org/fileadmin/DAM/trans/doc/finaldocs/cmr_UN_ECE_TRANS-SC5-AC2-2020-10e.pdf](https://www.unece.org/fileadmin/DAM/trans/doc/final

UNECE Transporto komiteto CMR skyrius: https://www.unece.org/trans/welcome.html

Tarptautinės prekybos palengvinimo ir vystymosi organizacija (UNCTAD) – krovinio vežimo teisės aktai: https://unctad.org/topic/transport-and-trade-logistics